Μετέωρη: Δημήτρης Καμαρωτός – Άννα Παγκάλου στην κορυφή του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Με ένα επιβλητικό μουσικό έργο, οργανικά δεμένο με τις σαγηνευτικές εικόνες της Αθήνας και του Σαρωνικού στη δύση του ήλιου, με αφετηρία το ποίημα της Κικής Δημουλά «Μια μετέωρη κυρία», ανταποκρίθηκε ο Δημήτρης Καμαρωτός στην πρόσκληση του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για την σύνθεση και παρουσίαση ενός έργου για την πρώτη συναυλία από το Eνεργειακό Στέγαστρο, το υψηλότερο σημείο του ΚΠΙΣΝ.
Ένας βαθύς και συναρπαστικός μουσικός και επιτελεστικός στοχασμός πάνω στη σχέση Φύσης και Πολιτισμού, του Ανθρώπου ως μέρους της Φύσης και ως Κυρίαρχου της Φύσης και τη θέση της Τέχνης και ιδίως της Μουσικής στο σημερινό αστικό τοπίο και ηχοτοπίο.
Μαζί με τον Δημήτρη Καμαρωτό το έργο ερμήνευσε με εντυπωσιακή τεχνική αλλά και μουσική προσήλωση στην αλήθεια του η μεσόφωνος Άννα Παγκάλου.
Κική Δημουλά, Μια Μετέωρη Κυρία
Βρέχει…
Μία κυρία ἐξέχει στὴ βροχὴ
μόνη
πάνω σ᾿ ἕνα ἀκυβέρνητο μπαλκόνι.
Κι εἶναι ἡ βροχὴ σὰν οἶκτος
κι εἶναι ἡ κυρία αὐτὴ
σὰν ράγισμα στὴ γυάλινη βροχή.
Τὸ βλέμμα της βαδίζει στὴ βροχή,
βαριὲς πατημασιὲς καημοῦ
τὸν βρόχινό του δρόμο
γεμίζοντας. Κοιτάζει…
Κι ὅλο ἀλλάζει στάση,
σὰν κάτι πιὸ μεγάλο της,
ἕνα ἀνυπέρβλητο,
νά ῾χει σταθεῖ
μπροστὰ σ᾿ ἐκεῖνο ποὺ κοιτάζει.
Γέρνει λοξὰ τὸ σῶμα
παίρνει τὴν κλίση τῆς βροχῆς
―χοντρὴ σταγόνα μοιάζει―
ὅμως τὸ ἀνυπέρβλητο μπροστά τῆς πάντα.
Κι εἶναι ἡ βροχὴ σὰν τύψη.
Κοιτάζει…
Ρίχνει τὰ χέρια ἔξω ἀπ᾿ τὰ κάγκελα
τὰ δίνει στὴ βροχὴ
πιάνει σταγόνες
φαίνεται καθαρὰ ἡ ἀνάγκη
γιὰ πράγματα χειροπιαστά.
Κοιτάζει…
Καί, ξαφνικά,
σὰν κάποιος νὰ τῆς ἔγνεψε «ὄχι»,
κάνει νὰ πάει μέσα.
Ποῦ μέσα ―
μετέωρη ὡς ἐξεῖχε στὴ βροχὴ
καὶ μόνη
πάνω σ᾿ ἕνα ἀκυβέρνητο μπαλκόνι.
(ἀπὸ τὰ Ποιήματα, Ἴκαρος 1998)
Η σειρά #snfccAtHome: music, στην οποία σπουδαίοι Έλληνες καλλιτέχνες παρουσιάζουν συναυλίες σε ζωντανή αναμετάδοση από εμβληματικούς χώρους του ΚΠΙΣΝ χωρίς την παρουσία κοινού και τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, πραγματοποιείται χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) και έχει μέχρι στιγμής φιλοξενήσει με μεγάλη επιτυχία συναυλίες των Theodore, Σταύρου Λάντσια και Δήμητρας Γαλάνη.
Φωτογραφίες: Γιώργης Γερόλυμπος
Ο Δημήτρης Καμαρωτός σπούδασε σύνθεση, κλαρινέτο, μουσικολογία και μουσική, στην Ελλάδα και τη Γαλλία, με τους Émile Damais, Marc Battier, Maurice Jarre και Ιάννη Ξενάκη. Εργάστηκε στο IRCAM και στο Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας. Συμμετέχει στην ανάπτυξη της θεατρικής δραματουργίας με τη μουσική σύνθεση, την εκτέλεση και τον ηχητικό σχεδιασμό. Έχει συνεργαστεί με πολλούς σκηνοθέτες, Έλληνες και ξένους, σε παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στο Εθνικό Θέατρο, στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, ξένες σκηνές και διεθνή φεστιβάλ. Η μουσική του κινείται ελεύθερα από την οργανική/φωνητική στην ακουσματική/ηλεκτροακουστική. Πρόσφατη δισκογραφική κυκλοφορία του είναι το LP Electromagnetic Landscapes (Intersonik Recordings, 2018).
Η Άννα Παγκάλου είναι voice soloist performer με σκούρο δραματικό χρώμα, που πειραματίζεται ανάμεσα στα όρια του κλασικού τραγουδιού και τις νέες φόρμες που δημιουργούνται από τις πειραματικές ηχητικές πρακτικές. Ως σολίστ έχει τραγουδήσει στην Αυστρία, Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Αίγυπτο, Τουρκία, Κύπρο, ΗΠΑ και Ελλάδα. Ειδικεύεται στη σύγχρονη μουσική. Σύγχρονοι συνθέτες γράφουν έργα για τη φωνή της και συμμετέχει σε νεωτεριστικές συνεργασίες για τη δημιουργία εικαστικών έργων και performances. Έχει τιμηθεί με υποτροφίες από τα ιδρύματα Ωνάση και Fulbright και με βραβείο από τον Διεθνή Διαγωνισμό «Δημήτρης Μητρόπουλος». Τη χαρακτηρίζει η ευελιξία στην εναλλαγή ανάμεσα σε διάφορα μουσικά είδη/ηχοχρώματα και οι φωνητικοί πειραματισμοί. Την εποχή αυτή δημιουργεί εικαστικά έργα με κύριο εργαλείο τη φωνή της.
Το Ενεργειακό Στέγαστρο του ΚΠΙΣΝ αιωρείται 17 μέτρα πάνω από το κτίριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και τον Φάρο και 47 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Με διάσταση 100×100 μέτρα, καταλαμβάνει δέκα στρέμματα, δηλαδή ισοδυναμεί με 1,5 γήπεδο ποδοσφαίρου. Το βάρος του φτάνει τους 4.500 τόνους. Η τομή του θυμίζει πτερύγιο αεροπλάνου, γιατί, σε μια περιοχή τόσο ανοικτή και εκτεθειμένη όπως το Δέλτα Φαλήρου, ο άνεμος εύκολα φτάνει σε υψηλές ταχύτητες και το σχήμα πρέπει να ελαχιστοποιεί την αεροδυναμική πίεση. Για την τελική του μορφή συναρμολογήθηκαν 750 πανέλα.
Η σειρά #snfccAtHome: music πραγματοποιείται με τα μεγαλύτερα δυνατά μέτρα ασφαλείας, έχοντας πάντοτε ως προτεραιότητα την υγεία των συνεργατών και των εργαζομένων του ΚΠΙΣΝ.
Το ψηφιακό περιεχόμενο το οποίο δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του προγραμματισμού εκδηλώσεων του ΚΠΙΣΝ εντάσσεται στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).